den gode afslutning

Send kunden afsted med et bredt smil: 5 eksempler på den gode afslutning

Som kunder elsker vi at blive godt modtaget i en butik, på en restaurant, et hotel eller lignende. Mange ekspedienter og personalet, man møder disse steder, er rigtig gode til at modtage os med et godt førstehåndsindtryk. Men hvor ofte er afslutningen på kunderejsen lige så god som starten?

Som medarbejder er det vigtigt IKKE at give kunden eller gæsten følelsen af at blive uinteressant, så snart betalingen er gennemført.

Afslutningen på kundens rejse består af to vigtige dele:

  1. at modtage betaling for varerne (selvfølgelig) og
  2. at få kunden eller gæsten til at gå glad og tilfreds ud ad døren.

Lykkedes det at afslutte besøget på en god måde og sende kunden ud ad døren med et ekstra bredt smil, øger det chancerne for, at kunden kommer igen, og for at kunden vil tale positivt om virksomheden til venner og familie.

Det brede smil kan skabes på flere måder:

1. Smil og fasthold øjenkontakt og nærvær
Sørg for at være nærværende og opmærksom på kunden helt indtil gæsten er helt ude ad døren. Det holder relationen god hele vejen igennem kunderejsen.

2. Giv lidt mere end forventet
Det kan være en vareprøve, en opskrift, et blad eller andet lignende, som er noget, kunden kan få med sig på vejen ud. Giv det til kunden, som så har fået lidt mere med end forventet.

3. Vær en gentleman
Hold døren, gå over på den anden side af disken med varerne eller giv en personlig ”god dag-hilsen” til kunden. Ved at være lidt ekstra gentleman, når kunden afslutter sin rejse hos dig, så tænker kunden positivt om det sidste, de oplevede hos dig.

4. Bekræft kunden i, at de har gjort et godt køb
Ved at kunden føler, at de har gjort et godt køb og fået value for money, bliver oplevelsen og især kunderejsens afslutning meget bedre. Et eksempel kan være ”Den dessert kan man huske smagen af i ugevis” eller ”Du bliver glad for, at du valgte netop den model. Dét er kvalitet.”

5. Giv kunden mulighed for at komme med feedback
Det kan være at sige til kunden, at de altid er velkommen til at kontakte dig, hvis der mod forventning skulle være noget, de bliver utilfredse med eller kommer i tvivl om. Muligheden for feedback styrker følelsen af at være set. Samtidig viser du, at du ved, at kunderejsen aldrig slutter helt, men du styrer i stedet efterspillet fra kunden går ud ad døren i en positiv retning.

Vigtigst af alt er det dog bare, at man hver eneste gang, man afslutter en kunde, er bevidst om, at kunden som det sidste får et godt indtryk, og har lyst til at komme tilbage til forretningen.

Husk på, at kunderne har valgt at bruge energi på at komme ind i forretningen og bruge penge hos dig, så sørg for, at de føler sig værdsat, når de går igen.

Leave a Reply