Igennem flere år har vi samarbejdet med BA om gennemførelse af Arbejdsglædeseminarer, kurser og aktivitets- og teamdage. Et samarbejde der skaber arbejdsglæde på alle sider af bordet – hos deltagere, BA og konsulenter.
Brugsforeningens Arbejdsgiverforening, i daglig tale BA, er arbejdsgiverforening for de selvstændige Brugsforeninger, hvor medlemmerne er selvstændige Brugsforeninger og andre andelsforeninger. BA holder for deres medlemmer løbende store Arbejdsglædeseminarer. Det var i den forbindelse, at samarbejdet mellem RCC og BA kom på benene. RCC har nemlig igennem årene hjulpet med at designe og gennemføre seminarerne.
Arbejdsglæde fra seminar til butik
Fokus er altid at få deltagerne til at gå hjem med armene over hovedet, fulde af glæde og med gode refleksioner over eget arbejdsliv. Det er noget, der ifølge Carsten Meinertz, udviklings- og uddannelseschef i BA, kan mærkes hos alle – både kollegaer og ledere:
”Medarbejderne vender opløftede hjem og synes, at det har været nogle rigtig gode dage, hvor de enkelte workshops har givet stor værdi. Det er samtidig til glæde for medarbejdernes ledere, som også siger, at de mærker en stor forskel på medarbejderne.”
Målet er at gøre det relevant men med en humoristisk tilgang, så budskaberne kommer igennem og kan relateres til noget, som deltagerne kender fra deres hverdag.
Virkelighedsnær udvikling
Det samme gør sig gældende, når vi arrangerer diverse kurser og teamaktiviteter.
Skal man sikre, at et udviklingsforløb kan bruges i praksis, og at det reelt skaber bedre arbejdsmiljø, oplevelser for kunder eller lignende er det vigtigste altid, at deltagerne kan forstå indholdet og se det i relation til lige netop deres hverdag.
Her er vores egen erfaring fra praksis nyttig. Det mener Lars Bastholm, uddannelseskonsulent i BA også:
”Klaus har en stor baggrundsviden fra egen erfaring med detail, som giver en god ballast til undervisningen. Det gør også, at kursisterne får en nærværende og virkelighedsnær oplevelse, og så er Klaus selvfølgelig også en god formidler, som sikrer, at budskaberne kommer godt igennem. Det kan også ses på de tilbagemeldinger, som vi får efter kurserne.”
Samarbejdets arbejdsglæde
Det er ikke kun ude hos medlemmerne, at der skabes udvikling og arbejdsglæde. I samarbejdet mellem RCC og BA er den gode relation i fokus. Vi er ligeværdige samarbejdspartnere, hvor det at skabe en god oplevelse, der rykker hos deltagerne, er i fokus:
”Samarbejdet med RCC hviler på en god relation. Vi starter altid ud med en god snak, hvor forventningerne til de kommende aktiviteter afstemmes, og så kommer RCC med et forslag til at kunne løse det bedst muligt, men der er altid plads til inputs og tilretninger fra vores side. Der er aldrig bare tale om plug and play.
Det er os, der udbyder kurserne og RCC er ekstern sparringspartner, men det er stadig et godt og ligeværdigt samarbejde, hvor vi lytter til muligheder og udfordringer. På den måde sikrer vi også, at kursisterne og deltagerne får en god og virkelighedsnær oplevelse, som kan relateres til deres hverdag.” /Lars Bastholm, uddannelseskonsulent hos BA.
Derudover siger Carsten Meinertz følgende om samarbejdet med RCC:
”Vi har samarbejdet med RCC ved flere arbejdsglædeseminarer samt nogle teambuildings-processer for medarbejdere med udfordringer i forhold til trivsel. Mikkel og Klaus er nogle gode fyre, der er dygtige, seriøse og troværdige. De er rigtig gode til at møde mennesker, dér hvor de er – både ledere, ledere for ledere eller andre medarbejdere.”