Målsætninger

Konkurrencer i arbejdstiden og målsætninger

Ofte sættes der omsætningsmål eller lignende for virksomheden. Det er med til at have noget at stile efter. Derfor kan man som medarbejder også lave mål for sig selv.

Når du sætter et mål, får du et kompas, du kan styre efter: Forestil dig et fragtskib, der sejler ud af havnen. Det har altid et mål for, hvor det skal sejle hen, og med hjælp fra koordinater, kompas og tidsplan, når lasten sikkert frem til målet.

Når vi som mennesker arbejder med mål, er det fordi vi gerne vil sætte retning for vores arbejde eller en opgave. Det gør, at vi undervejs kan måle, hvordan det går. Man ved derfor også, hvornår man har succes eller om man skal træne noget mere for at opnå succesen.

”Det er vigtigt, du ved, hvad du vil i dag.”

Man kan som fx ekspedient i en butik eller tjener på en restaurant sætte mange forskellige mål. Til inspiration er her et lille udpluk:

  • Kvalitetsniveauet af servicen til gæsterne.
  • Tiden vi har til at løse opgaven.
  • Hvor mange gange man i løbet af dagen kan få kunden til at sige tak.
  • Hvor meget man i løbet af dagen skal sælge for.

I samme øjeblik du sætter dig et mål, tager du automatisk ansvar for din adfærd.
Her får du endnu et eksempel: Dit mål er fremfor at tage bilen at cykle på arbejde hver dag. Nu er det altså dig, der bestemmer, at du vil cykle, fremfor at forblive i vanen med at tage bilen.

Gode råd om at sætte mål

Her mener vi ikke det klassiske råd om, at det skal være SMART-mål – altså at målet er: Specifik, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt. Det må det selvfølgelig stadig gerne være, da det gør det lettere at se, om man når målet. De gode råd handler i stedet om, hvordan man får mest ud af at sætte mål for dagen eller ugen:

  • Gør det til en vane hver dag at sætte et mål, som du skal opnå.
  • Fortæl andre, hvad dit dagsmål er – måske kan du få andre med på dit mål, så det bliver en konkurrence.
  • Indfør et konkurrenceelement for dig selv, ligesom Jespers eksempel med målsætnings-bingo i videoen længere oppe.
  • Ros dig selv, når det lykkedes, fx ved i løbet af dagen at notere hver gang du lykkedes med et mål eller når du kommer et skridt tættere på at nå målet.
  • Evaluer løbende, hvad det er, der får dig til at lykkes, så du kan gentage, det som virker.
  • Husk altid at fejre dine succeser og fokuser på det positive. En highfive til en kollega, der lige har lavet et ekstra godt salg, er også en fejring.

Leave a Reply