Kære butiksmedarbejder

I denne tid er vi alle udfordret, og især jer der arbejder i butik. Som nogle af de få har I stadig åbent, og jeres butikker er derfor blevet et sted mange kommer blot for at komme lidt ud. Det stiller krav til både jer og til os kunder. Når mange mennesker skal samles på et sted, kommer vi for let til at stå for tæt!

Det kan være meget frustrerende for jer som ansatte, at vi som kunder ikke altid overholder de regler som både er tydeligt skiltet – og som alle jo godt kender.

Her er et par punkter om kundernes adfærd:

  • Meget få af de kunder, som ikke overholder fx kravene til afstand, gør det med vilje – og når de så bliver fanget i situationen, har mange en autoreaktion, hvor man forsvarer sig selv, og det kan desværre ofte lyde som et angreb. Dybest set ved de godt, at de er gået for tæt på, men det er svært at indrømme.

 

  • Corona er blevet hverdag og vi har vænnet os til det, så vi tænker ikke så meget over fx det med de 2 meter medmindre der er tydeligt skiltet med det, som for eksempel ved kasselinjen. Så snart vi ikke bliver mindet om det, går vi desværre helt automatisk tættere på.

 

  • Selvom 90% af kunderne er dygtige til at overholde reglerne og tage hensyn til hinanden, kan de sidste 10% komme til at fylde meget i jeres bevidsthed, specielt hvis det udvikler sig til en ubehagelig situation mellem dig og kunden.

Du kan naturligvis ikke styre kundens adfærd, men du kan forsøge at påvirke den, når du får sagt tingene rigtigt til dem. Et eksempel kunne være:

”Hej. Jeg kan se, at du lige kom lidt tæt på, og jeg ved godt, at det ikke er med vilje, men vil du være opmærksom på at holde 2 meters afstand?”

Eller:

”Hej. Jeg har det rigtigt svært ved at blande mig, men jeg kan ikke undgå at se, at I kommer alt for tæt på hinanden her. Vil I ikke hjælpe mig ved at holde lidt afstand? Tusind tak for det.”

Der findes masser af andre gode eksempler på, hvad man kan sige. Har du selv et forslag, så del det gerne, så andre kan få fornøjelse af din viden!

Tak, du gør en forskel!

Leave a Reply