
Gennemsigtighed giver flere drikkepenge
Her menes naturligvis gennemsigtighed gennem informationsniveauet og ikke fordi at den hvide skjorte er gennemsigtig.
Du kan med den information, du giver gæsten eller kunden undervejs i kunderejsen være med til at forebygge utilfredsheden. Mindre utilfredshed betyder glade kunder og glade kunder betyder flere drikkepenge – eller i hvert fald at kunden er mere tilbøjelig til at komme igen en anden gang.
Hvordan bliver informationsniveauet gennemsigtigt?
Det vigtigste her er, at du fortæller gæsten eller kunden, hvad det er du gør. Du skal italesætte dine handlinger og sørge for et højt informationsniveau.
Et eksempel fra en restaurant: På restauranten serveres brød gratis til alle gæster. Tjeneren sørger for, hver gang han eller hun giver gæsten brødet at sige noget a la: ”Så får I lige lidt brød til her. Det er selvfølgelig fra mig til jer”.
Havde tjeneren nøjes med bare at sætte brødet på bordet uden at sige noget, var der risiko for, at gæsten sad undrende tilbage, og måske gæsten slet ikke turde at tage af brødet i tilfælde af at skulle betale ekstra for det.
I en sådan situation ender gæsten med at sidde tilbage med en dårlig følelse og oplevelse. Derfor er det vigtigt at fortælle og italesætte sine handlinger. Således forebygges altså utilfredshed og dårlige oplevelser på grund af manglende information fra ekspedientens side.
Et andet eksempel kommer fra detailforretningen: Her fortæller ekspedienten kunden, at han lige pakker varen ind og lægger det i en pose sammen med kvitteringen.
Fornem stemningen og tag kunden i hånden
Informationen skal være med til at tage kunden eller gæsten i hånden, og at det er med til at guide vedkommende igennem en behageligt igennem oplevelsen i restauranten eller butikken.
Udover at kunden skal tages i hånden på sin rejse er det vigtigt at fornemme stemningen OG kunden. På den måde kan man tilpasse sin service herefter og gøre oplevelsen endnu endnu bedre.
Det handler det om at fornemme om det er en kunde eller gæst, som søger meget kontakt og rådgivning, eller om det er en kunde, som i mindre grad har brug for ekspedientens rådgivning. Som rådgiver skal man derfor også være opmærksom på ikke at overgøre mængden af information, hvis der er en gæst eller kunde, som helst bare vil have lov at være alene.